Beskrivning
Fördelar
• Minskar friktion och slitage
• Komponenterna håller längre
• Minskar värmeutveckling och stress
• Ökar prestanda
• Minskar reparationer
• Växlar lättare
• Minskar buller
• Mindre energiförbrukning
• Skyddar mot korrosion
• Oljan håller längre

andre@rocketdesign.no –
QMI på differential
Hej, Thor.
Tänkte bara berätta om den senaste erfarenheten med QMI.
Jag köpte i augusti en Nissan Laurel 2.8 Diesel, som nu har gått 375 000 km.
Växellådan totalrenoverades i november 2005. Ägaren berättade att han hade haft bilen inne för att byta kopplingen, men fick besked om att kopplingen var helt fin. När jag köpte bilen bytte jag olja i växellåda och differential, eftersom jag tänkte att det kunde vara slitna tänder i differentialen som orsakade bilens beteende. Det var bara när jag släppte upp kopplingen i ettans växel (och gärna när det var i en backe) som det ”hackade” en del. Oljan jag använde var Royal Puple som täcker GL4 och GL5. Efter ca 13 000 körda km irriterade jag mig allt mer på detta och tänkte att jag kunde kosta på ett par hundralappar till och dessutom hälla i QMI för växellådor och differentialer.
Sagt och gjort. Efter att jag hade tömt ut den gamla oljan ur differentialen fyllde jag på en flaska QMI (236 ml) och fyllde på med Royal Purple växellådsolja. Till min stora förvåning försvann ryckningarna och hackandet redan efter ca 20!! kilometer. Det var lite mer än vad jag hade förväntat mig, men jag kan bara konstatera att problemet är löst, så nu slipper jag oroa mig för att behöva leta efter en ny bakaxel. Har efteråt kört ca 1 500 km och det verkar fungera.
Ska göra ett oljebyte och service på vår Mercedes årsmodell 2003, och då ska motorn också få QMI. Har tidigare behandlat automatlådan med det och det fungerade otroligt bra där också. Växlingarna blev avsevärt mjukare än tidigare, och vid jämnt gaspådrag märker du nästan inte att den 5-växlade växellådan växlar. Du ser bara att varvräknarnålen rör sig. Använder förstås RP-olja i båda motorerna och är supernöjd med den, men tycker det kan vara bra att använda QMI i tillägg, eftersom det här verkar vara extremt bra. Till dig som läser detta är det bara en sak att säga: Du sparar snabbt in QMI-kostnaden på minskad förbrukning.
Med vänlig hälsning
Jonny Konradsen.